W tym dziale poznasz fragmenty kodu, gotowe do wstawienia podczas tworzenia strony. Tak więc, na samym początku tworzenia witryny wstawiamy do czystego jeszcze pliku kod:
<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<BODY>
</BODY>
<HTML>
HEAD
. Jak Ci wiadomo, zawiera ona podstawowe wiadomości o stronie, które w większości nie są wyświetlane w żaden sposób na ekranie podczas przeglądania strony. Mimo to, powinnieneś wstawić tam kilka znaczników:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">
- oznacza to, że twój dokument jest zgodny ze specyfikacją 4.0 języka HTML. Jest to przydatne przy testowaniu poprawności kodu Twojej strony za pomocą programów do tego celu napisanych (parserów).
<TITLE>Tytuł</TITLE>
- Jest to tytuł strony. Zostanie on wyświetlony na pasku u góry ekranu.
<META http-equiv="content-type" content="text/html; charset=Windows-1250">
- Określa standard polskich znaków, jakie stosujesz. Ten w przykładzie, stosowany jest przez systemy zgodne z Windows. Dostępny jest jeszcze standard ISO-8859-2, lecz odradzam jego stosowanie.
<META NAME="Language" CONTENT="pl">
- To język, w jakim jest pisana strona (oczywiście nie chodzi tutaj o język programowania). To informacja przydatna w wyszukiwarkach internetowych, gdy poszukujesz stron w wybranym języku. Dla angielskiego - en
, amerykańskiego - en-us
, niemieckiego -
de
.
<META NAME="Author" CONTENT="Imię Nazwisko">
- W ten sposób zaznaczasz autorstwo swojej strony. Myślę, że do tego znacznika nie muszę Cię specjalnie przekonywać, choć jest on z punktu widzenia wyszukiwarek mało istotny.
<META NAME="Keywords" CONTENT="slowo1, slowo2, slowo3">
- Tutaj wypisujesz słowa kluczowe, czyli te, które porównywać będzie wyszukiwarka internetowa z szukanymi przez internautę słowami. Wpisuj wszystko co Ci przychodzi do głowy i co jest związane z tematem strony. Możesz wpisać to samo słowo bez polskich znaków oraz w różnych przypadkach i liczbach (cóż, język polski się niestety odmienia).
<META NAME="Description" CONTENT="tekst">
- To bardzo ważna część strony. Bowiem właśnie ten tekst zostanie wyświetlony przez wyszukiwarkę internetową, gdy Twoja strona trafi na listę odnalezionych dokumentów w sieci o żądanym temacie. Staraj się więc zachęcić internautę do odwiedzenia jej - ale nie prostackimi sformuowaniami jak 'Super strona!', 'Tylko tutaj!', etc. Bo właśnie takie strony okazują się najmniej ciekawe.
<LINK href="style.css" rel=stylesheet type=text/css>
- Już opisywałem to w dziale style. Jest to polecenie importu styli z pliku zewnętrznego na aktualną stronę.
<META NAME="Generator" CONTENT="nazwa">
- Ty możesz się poszczycić brakiem tego znacznika, co oznacza że pisałeś samodzielnie swoją stronę w języku HTML.
<META NAME="Refresh" CONTENT="czas; adres">
- Ten znacznik nie jest wymagany. Oznacza on, że po czasie czas
mierzonym w sekundach, otworzy się strona o adresie adres
. Nie musisz stosować opcji adres, wtedy co czas
sekund, Twoja strona będzie się automatycznie odświeżać. Pamiętaj, aby nie działo się to zbyt często.
<BODY>
zawiera kilka bardzo istotnych parametów, których znajomość może pomóc Ci w udzieleniu odpowiedzi na kilka istotnych pytań.<BODY BGCOLOR="kolor">
- w ten sposób ustalisz kolor tła. Możesz podać jego nazwę lub jego składowe RGB (czerwony - zielony - niebieski) w systemie szesnastkowym (najmniejsza liczba to 00
, a największa ff
). Dla przykładu, kolor czerwony to #ff0000
, biały #ffffff
, a szary (średnia bieli i czerni) #888888
.<BODY BACKGROUND="obrazek">
- tak ustlisz obrazek, który będzie stanowił tło. Oczywiście, zamiast tekstu obrazek
wstaw nazwę pliku który go stanowi lub jego adres.<BODY TEXT="kolor1" LINK="kolor2" VLINK="kolor3" ALINK="kolor4">
- w ten sposób przyporządkujesz tekstowi na stronie kolor kolor1
, linkom kolor2
, odwiedzonym linkom kolor3
, a linkom aktywnym kolor4
. Podkreślenia linków pozbędziesz się tylko za pomocą styli, ale o tym już w dziale style.<BODY LEFTMARGIN="x" TOPMARGIN="y">
- Ustalenie marginesu lewego na x
pikseli, a górnego na y
pikseli. Dostępne są jeszcze parametry RIGHTMARGIN
(margines lewy) i BOTTOMMARGIN
(margines prawy). Niestety, nie są one akceptowane przez Netscape Communicator, tak więc aby przy przeglądaniu nim stron wyglądały one dobrze, należy stosować parametry: MARGINHEIGHT
(wysokość marginesu, czyli równocześnie margines górny i dolny) oraz MARGINWIDTH
. Ustawienie marginesów na 0 powoduje maksymalne przybliżenie treści strony do krawędzi okna.